FAQ

Czarter całego jachtu

Jakie uprawnienia są wymagane do czarterowania jachtu?
Każdy kraj ma swoje regulacje prawne. Zwykle akceptowane są uprawnienia, które obowiązują w kraju ich wydania. Nasze uprawnienia Sternika Morskiego PZŻ są wystarczające do wyczarterowania jachtu we wszystkich miejscach na świecie. Czasami armator wymaga oświadczenia o ilości odbytych rejsów jako kapitan i podania na jakich jednostkach. W niektórych krajach (np. w Chorwacji) wymagane są uprawnienia radiooperatora krótkiego zasięgu (SRC, narodowe lub zagraniczne). Czasami armator może zażądać zgłoszenia tzw. coskippera (zastępcy skippera), który wystarczy, że podpisze oświadczenie o doświadczeniu w żeglowaniu.

Czy mogę wynająć skippera?
Posiadamy bazę doświadczonych skipperów i w przypadku potrzeby wynajęcia skippera służymy pomocą. Skipper ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo załogi oraz jachtu. Skipper zna rejon żeglowania i na miejscu zawsze służy radą w co i gdzie zaprowiantować jacht, gdzie stanąć na nocleg i jaką trasę wybrać dostosowując się do pogody i preferencji załogi. Kwestia wynagrodzenia oraz szczegóły transportu i odpowiedzialności skippera są już w gestii czarterującego i skippera.

Ile kosztują usługi skippera?
Stawki za wynajęcie skippera wahają się od 50 do 150 euro za dzień. Czarterujący zapewnia również transport skippera na miejsce + powrót oraz wyżywienie. Skipper nie uczestniczy w składce do kasy jachtowej, opłatach za port, paliwo i innych kosztach. W naszej bazie mamy bardzo doświadczonych skipperów, znających akwen, na którym pływają.

Gdzie żeglować?
Oferujemy jachty na całym świecie w najciekawszych regionach. Region żeglugi należy dobrać z uwzględnieniem pory roku, doświadczenia i naszych oczekiwań. Służymy radą gdzie i kiedy żeglować. Zapoznaj się z naszym poradnikiem Rejony Żeglugi.

Kaucja i ubezpieczenie kaucji
Przed czarterem każdego jachtu armator pobiera na miejscu kaucję w wysokości 1000-5000 euro. Kaucja pokrywa ewentualne uszkodzenia jachtu lub braki w wyposażeniu. Czarterujący odpowiada do wysokości kaucji, powyżej tej kwoty jacht jest ubezpieczony. Kaucja może być opłacana gotówką lub/i kartą kredytową.

Alternatywą dla wpłacenia kaucji jest jej ubezpieczenie u armatora (jeśli jest taka możliwość). Koszt takiego ubezpieczenia to 100 – 500 euro (kwota bezzwrotna) oraz czasami wpłata tzw. małej kaucji (zwrotnej) w kwocie około 200-500 euro. Ubezpieczenie zwykle nie pokrywa utraty i zniszczenia obijaczy, pontonu i silnika zaburtowego oraz zniszczeń w wyniku wandalizmu. Czasami armatorzy stosują inne wyłączenia, z którymi należy się dokładnie zapoznać.

Kaucję można również ubezpieczyć w jednej z firm zewnętrznych. W takim przypadku wpłacamy kaucję u armatora i w razie jej zatrzymania ubiegamy się o zwrot od firmy ubezpieczeniowej.

Gdzie śpi skipper?
W przypadku jeśli wszystkie kajuty są zajęte przez czarterujących skipper śpi w mesie lub w kajucie skipperskiej, która zwykle znajduje się na dziobie i posiada oddzielne wejście.

Procedura przejęcia i zdania jachtu czarterowego
Szczegółowy opis procedury znajduje się tutaj.

Czy jacht należy zwrócić w tym samym porcie, z którego się wystartowało?
Zwykle tak jest. Jest również możliwość opłacenia (dodatkowo) opcji one way. Oznacza to, że jacht może zostać oddany w innym porcie niż port rozpoczęcia rejsu.

Na czym polega rejs?

Dzień na jachcie
Z mariny lub kotwicowiska wypływamy około godziny 9-10. W ciągu dnia stajemy na kąpiel i lunch w zatoce, a w okolicy 17-18 spływamy do miejsca docelowego. Wieczorem czas wolny na kolację i zwiedzanie.

Kajuty
Śpimy w dwuosobowych kajutach. Koje (łóżka) są na jednym poziomie, tworząc dwuosobowe łóżko. Czasami pływamy na jachtach, na których są również koje piętrowe. Możesz to sprawdzić w opisie jachtu. W kajutach znajdują się szafki.

Kuchnia (kambuz)
Na jachcie jest kambuz z pełnym wyposażeniem: lodówka z zamrażalnikiem, kuchenka gazowa, piekarnik, garnki, patelnie, sztućce, sitka, czajnik, otwieracze, talerze, miski itd.

Toalety
Jachty są wyposażone w WC i łazienki z prysznicami. Stale jest również ciepła woda. Na rufie jachtu jest zwykle prysznic do spłukania się po kąpieli w morzu.

Gdzie nocujemy
Załoga śpi na jachcie. Jacht na noc zwykle wpływa do portu. Czasami noc spędzamy na boi lub na kotwicy, wówczas nie ma dostępu do infrastruktury portowej a na ląd można się dostać jedynie pontonem.

Infrastruktura w portach
W prywatnych marinach są sanitariaty (WC, łazienki, prysznice), sklepy spożywcze.

Rejs z małymi dziećmi
Na rejs możemy zabrać dzieci w każdym wieku, nie ma ograniczenia. Każdy armator posiada kamizelki dziecięce. Często również można zamówić dodatkową siatkę ochronną na reling.

Zwierzęta na jachcie
Wielu armatorów zgadza się na zabranie na pokład swojego zwierzaka, wiąże się to zwykle za dodatkową opłatą. Prosimy jednak o każdorazowe zgłoszenie takiej potrzeby na etapie zapytania o czarter.

Bezpieczeństwo na jachcie czarterowym
Jachty czarterowe spełniają wszelkie wymagania prawne dotyczące bezpieczeństwa, kraju, po którego akwenach pływają. Jachty wyposażone są w kamizelki ratunkowe, race i flary świetlne, flary dymne, pasy bezpieczeństwa, koło ratunkowe, ponton, radio VHF (zwykle z systemem GMDSS), GPS tratwę ratunkową, EPIRB. Posiadają niezbędne przeglądy techniczne, karty dopuszczenia do Żeglugi i ubezpieczenie. Wszystkie jachty są nowoczesnymi konstrukcjami w których bezpieczeństwo i komfort żeglowania są priorytetowe na etapie konstrukcji.Wyposażenie ratunkowe może się różnić w zależności od kraju. Bezpieczeństwo Żeglugi zależy również od doświadczenia skippera. Zalecamy korzystać ze skipperów z polecenia.

Wyposażenie na jachcie

Internet na jachcie
Coraz częściej na jachtach znajduje się router WIFI (w cenie czarteru lub dodatkowo płatny). Jeśli armator nie oferuje takiej usługi, to często istnieje możliwość zakupienia internetowej karty prepaid u lokalnego operatora GSM. W takim przypadku należy jedynie zabrać ze sobą router lub telefon, do którego włożymy kartę i udostępnimy sygnał dla załogi.

Silnik do pontonu
O ile ponton jest aktualnie podstawowym wyposażeniem jachtu, o tyle silnik do niego, nie zawsze. Zwykle armatorzy oferują silniki w cenie czarteru jachtów cztero kabinowych i większych. Silnik zalecamy zamówić wcześniej, przez naszą firmę przy zamówieniu jachtu.

Zasilanie elektryczne na jachcie
Na jachtach znajdują się gniazda prądu 220V lub 110V (w zależności od kraju) oraz gniazdka samochodowe 12V. Prąd 12V jest stale (z akumulatorów), natomiast 220V lub 110V może być tylko w porcie po podłączeniu do prądu na kei lub po uruchomieniu generatora prądu pracującego na oleju napędowym. Często montowane są przetwornice prądu z 12V na 220V. Taką przetwornicę możemy również zabrać ze sobą i podłączyć ją do gniazda zapalniczki samochodowej. Zalecamy zabranie przetwornicy minimum 300W.

Zwykle, jeśli nie stajemy na noc w marinie, w której podłączymy prąd, należy ładować akumulatory silnikiem głównym (silnik napędzający jacht) przez minimum 2 godziny na dobę.

Czy na jachcie możemy korzystać z takich urządzeń jak suszarka do włosów, ekspres do kawy, blender, Thermomix itp?
Tak, pod warunkiem, że jacht jest podłączony do prądu na kei lub posiada generator prądu. Zasilenie takich urządzeń z przenośnej przetwornicy 12v na 220V nie będzie możliwe z powodu zbyt dużej mocy, jaką urządzenia pobierają.

Pościel i ręczniki na jachcie
Jachty zwykle wyposażone są w komplet pościeli (kołdry lub koce, poduszki, prześcieradła, poszewki pod przykrycie i na poduszki) oraz w ręczniki (zwykle średni+ mały). Czasami za pościel i/lub ręczniki jest dodatkowa opłata.

Ile osób może płynąć na jachcie?
Maksymalną ilość osób na jachcie określa karta rejestracyjna jachtu. Na jachtach czarterowych zwykle jest to do 12 osób. Informacja o ilości miejsc na jachcie podawana jest w następujący sposób np. Ilość miejsc: 8+2. Oznacza to, że jest 8 miejsc w kajutach dwuosobowych oraz dwie w mesie (salon). Czasami jachty posiadają kajutę (lub dwie) skiperską. Jest to kajuta z oddzielnym wejściem na dziobie. W takim przypadku informacja o ilości osób przedstawiona zostanie np. tak: Ilość miejsc: 8+2+1.

Czym się różni katamaran od jachtu jednokadłubowego?
Przede wszystkim katamaran jest stabilniejszy. Nie przechyla się podczas żeglowania. Bujanie na fali jest również mniej odczuwalne niż na jednostkach jednokadłubowych. Katamaran posiada znacznie więcej miejsca na bagaż oraz przestrzeń funkcjonowania. Dzięki temu to właśnie na katamaranach częściej montuje się klimatyzację, odsalarkę wody, agregat prądotwórczy, kuchnię mikrofalową itd. Na katamaranach o długości 400 stóp i większych zwykle znajdują się aż dwie kajuty skipperskie.

Co to jest składka jachtowa
Dobrą praktyką na jachcie jest zbiórka pieniędzy od załogi do tzw. kasy jachtowej. Z kasy jachtowej robione są wspólne opłaty za mariny, postój na boi, wodę, paliwo do jachtu itp.
Znacznie upraszcza to procedurę płatności oraz rozliczenia. Oczywiście załoga może postanowić inaczej.

Transport

Przykłady transportu do najczęściej wybieranych miejsc odbioru jachtów. Każdorazowo służymy radą przy ustalaniu transportu i oferujemy pośrednictwo w zakupie biletów lotniczych.

Chorwacja:
– przelot samolotem na lotniska: Zadar, Split, Zagrzeb, Dubrownik. Z lotniska do mariny transport autokarem (linie rejsowe) lub transfer busem (organizowany za pośrednictwem naszej firmy).
– własnym samochodem – przejazd w większości autostradą
– autokar rejsowy – w okresie wakacyjnym kursuje autokar wyjeżdżający z Warszawy, Wrocławia, Łodzi Polichna i Katowic.

Grecja:
– zalecamy transport Lotniczy. Przelot do Aten, Prevezy, Kos, Levkadę. Z lotniska organizujemy transfer busem do mariny.

Majorka:
– przelot do lotniska Palm de Mallorka

Czarnogóra:
– przelot do Dubrownika, dalej autobusem do Czarnogóry.
– własnym samochodem

Karaiby:
– przelot St. Marteen, Tortola, Martynika, Dominika

Szeszele:
– przelot na Mahe, lokalnie przelot lub prom na Praslin

Przydatne aplikacje mobilne dla żeglarzy

Windfinder – weather & wind forecast – prognoza pogody
Windy – prognoza pogody
Navionix – nawigacja
Marine Traffic – monitoring ruchu statków. Bardzo przydatne źródło informacji dotyczącej aktualnej siły wiatru.
Anchor Watch – alarm kotwiczny.
My Sea – informator dla żeglarzy obejmujący Chorwację oraz Grecję
Blitzortung Lightning Monitor – monitorowanie występowania burz z wyładowaniami elektrycznymi. Znakomicie sprawdza się w określeniu kierunku przesuwania się burzy.

Pliki do pobrania

Karta rejsu – pobierz

Wyciąg z dziennika jachtowego – pobierz

Informacje o nowościach w naszej ofercie i promocjach